Monday, March 19, 2007

Bienvenidos en Argentina!

Hola!

Naa er det lenge siden gutta har oppdatert bloggen her, og det kommer av den grunn at vi har virkelig vaert paa reisefot de siste dagene! Men naa er vi endelig paa plass i Mendoza, Argentina! Siden sist oppdatering i Monteverde har vi flydd og busset soeroestover. Vi ankom Santiago, hovedstaden i Chile natt til fredag. Der moette vi vaar venn Svein Inge fra Haugesund (vi var med han i Guatemala og Honduras, se bilder), som naa blir vaar reiskompanjong de neste seks-syv ukene. Han er en knakende flott kar som bringer glede og enda mer positiv energi inn i gruppa.

Santiago var en kjempeflott by, og vaar foerste storby saa langt. Rundt fem millioner bor i byen, noe som utgjoer en tredel av Chiles befolkning. Loerdag kveld var vi dessuten paa fotballkamp og fikk se det lokale storlaget Colo-Colo, som gikk paa et forsmederlig uavgjortresultat mot et av bunnlagene. God stemning og veldig morro!
Ellers har vi byttet ut ol til maten med vin. Baade Argentina og Chile er verdenskjente vindestinasjoner. Bare her i Mendoza-distriktet produseres over 70 % av all vinen i Argenina. En av hovedattraksjonen her er da selvsagt aa dra paa vinsmaketur til en av de mange lokale vingaardene.

Turen fra Chile og til Argentina var for ovrig et majestetisk skue. Vi krysset Andesfjellene paa 4000 meters hoyde, og ikke nok med det; Vi fikk se Amerikas hoyeste fjell, Aconcagua! Tankene gikk tilbake til hjemlandet naar vi endelig fikk se sno!! Dessverre stoppet ikke bussen under turen, saa det ble ikke alt for mange bra bilder, men Kristian fikk knipset et par fra bussen som jeg tror er brukbare. De blir nok lagt ut snart.

Vi blir vaerende her i Mendoza fram til torsdag eller fredag, da gaar turen videre til Buenos Aires. Andre aktuelle aktiviteter her er blant annet; Rafting, fjelltur i Andes, hesteridning, fotballkamp paa hostellet, paragliding og sist men ikke minst, Biffspising!!
Dessuten, alt er raabillig!

Aakei, vi faar prove aa faa lagt ut noe bilder snart!

Adios!

9 comments:

Anonymous said...

Hohoho, jeg ser for meg dere to på hver deres hest! I hodet mitt er det en ponni!:) Koselig å hilse på Svein på Skype, og jeg så så vidt deg også,Geir Olav!:)
Gratulerer med løkkas styggeste leilighet, Kristian! Det blir dritbra!:) Fint med to barnevakter i nærheten:)

Anonymous said...

Gratulerer med leilighet, Kristian! Det blir sikkert bra. Så får dere litt å arbeide med i sommer også. Fint å høre at dere har det bra. Håper på flere bilder snart.Søs.

Anonymous said...

Hei onkel Kristian! Jeg har brekt armen! Jeg kan ikke sykle eller kjøre slalom, men jeg tror jeg er bra igjen når du kommer hjem. Nå gleder jeg meg til søndag for da blir jeg 5 år! Gjett om det skal feires! Husk å kjøpe gave til meg, da. Hilsen Herman

Anonymous said...

Wazzup gøgge.
Du var logga på messenger her om dagen, men da jeg sa hei var det en kvinne som svarte.
Preben

Anonymous said...

Hei Herman!!
Jeg hoerte du hadde brekt armen! Jeg skal proeve aa ringe deg paa soendag, men ikke sikkert det gaar, men da vet du at Onkel hvertfall er ute og kjoper gave til deg! Hva oensker du deg egentlig??

Onkel K

Anonymous said...

Artig med ny oppdatering. Dere blir vel vineksperter også nå mon tro. Har skjekket området på google og det ser ut ja som om dere har noen spenstige fjellområder ikke så langt unna
Vi har ellers hatt ei fin helg på fjellkirka, igår fint vær og fint skiføre.
Pappan til Geir Olav

Anonymous said...

Eg har lova å kommentere meir Kristian, men no når dåke blitt erfarne og flinke backpackere, føler eg at mine gode råd og tips blir overflødige! Og da blir min lille lærer-sjel svært så forvirra. Ellers skulle eg gjerne vert akkurat der dåke e no. Egentlig skulle eg reist kor som helst, så lenge det er et godt stykke vekk fra våtkaldkjipe Bergen. Litt dum dag å klage på, da vi faktisk har sett sol for første gang på evigheter i dag. Alle går rundt og myser og lengter etter solbrilleselgerene på Torgallmenningen. Vertfall gjør eg det. Ellers gleder eg meg storleg til Spaniatur i Juni. Det e jo nåke, sjøl om det ikkje slår Argentina...espero que te sabes bailar tango quando regresas a Noruega, Kristian!

Anonymous said...

Morro å lese bloggen på mobilen. Sitter i leil i Torrevieja og ser på Standpunkt. Midtøstenpolitikk og miljø er tema. Har det fint i sola..og vinden. Godt å være her. Gratulerer med *løkkas* styggeste leil, Kristian. *løkkas* fineste i august, tenker jeg. Gleder meg til prosjektet. Håper dere får mye ut av Argentina. Det må være helt kre!! Klem og bless fra ma og pa.

Unknown said...

Danm, jeg vil på tur igjen! Og ake på sanden - så fett ut! Moro at dere har hooket opp men Svein Inge igjen. Hils masse! Tumtitum
Marit (som møtte dere i san pedro, guatemala)