Saturday, April 7, 2007

Copacabana!!




Hola!
Naa har heltene deres kommet seg til Brasil, men ikke til hvilken som helst slags destinasjon i Brasil. Byen med kristus-statuen, sukkertoppen, Maracana (verdens storste fotballstadion), og sist men ikke minst, verdens mest kjente strand: COPACABANA!! Jadda, vi er i Rio de Janeiro;

Vi floy inn her fra Foz de Iguazzu i gaar, langfredag. Vi hadde en kort, men fruktbar diskusjon paa hvorvidt vi skulle ta en 30 timers busstur, eller betale det dobbelt og fly i halvannen time. Konsensus om det siste alternativet til tross for at vi begynner aa se bunnen i lommeboka.
Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt aa bevege oss hit til Rio saapass tidlig, men grunnet mye regnvaer og ingen brunfarge igjen paa vaare runde kropper, folte vi stor trang til solslikking og beachliv i og rundt Rio.
Vi blir for ovrig bare vaerende her til mandag, da reiser vi til Ilha Grande for aa ta det helt med ro, hengi oss fullstendig til solen og leve sunt i en uke. Geir Olav prover dessuten for forste gang i livet aa gaa en uke som vegetarianer, og innledet dag en med tunfisksalat og milkshake. Det kan bli en provelse for baade kropp og sinn!
Om en uke moter vi storebror Aa her i Rio, og siden han sannsynligvis er like klar til aa knipse bilder som en japse i Frognerparken, saa venter vi med all sights til da.

Foz de Iguazzu var forresten en fantastisk opplevelse! Enorme vannmengder som veltet seg utfor bergveggene saa langt oyet kunne se. Dagens to store hoydepunkter var 1. baattur under et av fossefallene som gjorde oss vaate som bikkjer, og 2. Staa paa toppen av "Devils throuth" og hore brolet av fossen under seg. Helt VANNvittig!! Omraadet krydde ogsaa av sommerfugler i alle mulige farger. Det ble til slutt saa mange og paagaaende at Svein brot ut i frustrasjon: "Jeg hater sommerfugler". Flotte var de lell.

Aakei, da faar vi ut nyte livet her i Rio, med forbehold baade med tanke paa sikkerhet og okonomi! Appropos okonomi, Rio kan fort bli et ruinerende opphold. Tidligere i dag ble vi lurt til aa betale 170 spenn for tre solsenger og en parasoll!! Blir definitivt haandkledet paa Ipanema i morgen. Vi kommer nok til aa bli lurt flere ganger, for vi skjonner ikke et plukk portugisisk. Saa mye var spansken vaar verdt....:)

Chiao!

27 comments:

Anonymous said...

da var jeg førstemann ut til å kommentere igjen!:) kanskje fordi jeg alltid er siste mann i seng...:) steike, nå fikk jeg litt sånn hmm....hva heter det... Jaja,uansett, i mangel på ord, så kjenner jeg det kribler av reiselyst i kroppen, godt innpakket i kynnere! Hvordan kan svein si at han hater sommerfugler? Sommerfugler er jo symbol på godhet og sånt no... Sikker på dere har valgt rett reisekammerat?
Haha,jeg gleder meg til den dagen dere ringer hjem og er blakke!:) Mener å erindre noe fra en tid tilbake om et veddemål mellom søknene Halvåg der Sigrid vedda på at Geisen kom til å ringe hjem etter penger snart.. Kanskje hun får rett likevel?;) Og hvordan ligger dere an på driteskalaen?
PS: Geisen, Tunfisk er kjøtt!! Og milkshake kommer fra kua!

Anonymous said...

Hvis du spiser fisk, Geisen, så er du veganer, ikke vegetarianer.. men det er jo tross alt bare detaljer..

Anonymous said...

Hei Kristian! Nå har vi vært å sett på fossefallene på google earth, og vi har sett på Copacabana. Skjønner dere har det fint! Jeg er på Ål og feirer påsken her. Alle kortene dine til Norheimsund er visst kommet bort på reisen... Håper at dere har det bra og ønsker dere snart velkommen heim igjen!
Klem fra farmor

Anonymous said...

Hei Farmor! Kortene er paa vei! Du faar bl.a ett flott ett fra Foz de Iguazu! Nydelig sted der! Har ogsaa provd aa ringe deg to ganger, men begge gangene har de sagt paa engelsk at nummeret ditt ikke er i bruk! Klemmer fra K!

Anonymous said...

Jaja jenter, formaliteter, formaliteter! Jeg spiser alt utenom kjoett fra pattedyr, fornoyd?!:) I dag ble det vertfall fisk og salat, sannsynligvis det beste veggismaaltiden jeg kommer til aa ha i loepet av uka!
Geir

Anonymous said...

Pst...geisen... Tunfisken er i familie med delfinen... og vet du hva delfinen gjør? Den trøkker ut ungene sine selv! Og vet du hva dyr som trøkker ut ungene sine selv blir kalt...?

R.

Anonymous said...

E tunfisk pattedyr? Æ ane itj, men æ veit at gravide og ammende itj ska et tunfisk og du e i nevnte kategori har æ skjønt. Den på boks e visst safe da, bortsett fra at det sjer litt ut som kattemat.

E det ein ta dokk som sitt så aleine på stranda? Har det blitt for my fotball og promping igjen?
(ok, litt misunnerlig...)

Ta vare på kvarandre, og vær grei med sommerfuglan.
Torkil

Anonymous said...

Ja, de føder i allefall ungene sine selv så vidt jeg har forstått, og de som føder ungene sine selv er pattedyr. Jeg er og et pattedyr ja, så ikke no tunfisk på meg.. men det er egentlig greit, for det lukter promp:S
Må si jeg er spent på hvordan Geisen klarer seg som veggis:) Og en annen ting jeg er spent på... hvordan går det med det dere veit...Han dere vennen deres, generalen...

Anonymous said...

Hæh? Er tunfisk pattedyr? Trodde det var litt sånn makrell-fisk jeg.. Dette forandrer mitt syn på tunfisken..hvem vil spise delfin på boks liksom?? Ikke jeg vaffal!!

Anonymous said...

Pattedyr (Mammalia) er oprindeligt landlevende hvirveldyr med fire lemmer, der primært kendetegnes af at være varmblodet, have en pels og at kunne producere modermælk. Navnet pattedyr kommer faktisk af, at deres dyreunger får mælk via mælkekirtler, som kaldes for patter.

Sånn e det med den saken...vart litt enstelig...æ "trøkker" ikke ut ongan mine sjøl, men e da et pattedyr;)
Hann-tunfisk...e det greit Rannveig?
Har oft lurt på koffor vi aller får kjøpt ku-kjøtt? Berre okse.Det e vel fordi at kyran "trøkke" ut ongan sine det da. Motsatt med høna...men så e de itj pattedyr de da...
Hmmm
Torkil

Anonymous said...

Ja,det står _primært_, gjør det ikke? det betyr ikke at det ikke finnes unntak... Og vet du hva som er verdens største pattedyr? Blåhvalen... og den er ikke pelskledt og landlevende... Bare hvis den strander på en øde strand og mugler så den får pels... Men da er den som regel ikke levende heller... hmmm...
Kristine: Tunfisk kalles også makrellstørje ja, men det er ikke det samme som makrell...

Jeg har også søkt litt på nettet torkil: Sitat fra DinBaby.no:
"Tunfisk er en slektning av delfinen. En delfin er et pattedyr som ikke er noe fisk. Den legger jo ikke egg/rogn/kaviar"
ehm,jeg har for øvrig aldri hørt om en fisk som legger kaviar heller...men det får bli en helt annen diskusjon...

er sant det der med oksekjøtt og ikke ku-kjøtt. Men det skal liksom være mer humant å drepe barna? Kalve-medaljing, lammelår, Kylling, Kaviar...etc... Hmm... kanskje vi kvinnfolk virkelig bare har èn oppgave...å "trøkke" ut barn... Du er nok pattedyr likevel ja, for det stod vel noe i forklaringen din om at det er dyr som har pels og patter, og jeg tipper du har mer pels enn hva jeg har...

Anonymous said...

Hm.. men jeg mener å ha lest et sted at tunfisken er i familie med makrell og at den gyter..og det er vel legge egg, sant?? Men for det første; mulig det finnes forskjellige typer tunfisk... og for det andre; kan jo hende jeg bare surrer nå..

Men hvis tunfisk er nesten det samme som delfin, betyr det at tunfisk er såkalte intelligente dyr da, sånn som delfinene? Anyways..ikke spesielt smart nå tenker jeg, tunfisken, der du ligger i boksen på boden!!

Anonymous said...

Hehe. Skal vi rydd opp etter oss?
Du får rydd opp det derre med å spis dyre-barn, for ellers så tar æ ei "Geisen-uke" æ også.
Så må æ få lov til å sei at æ har da absolutt itj pæls! Nyvoksa kvar dag æ. (koffor koinn du itj dra fram det med varmblodig og hvirvlan min? Og mulig 4 lem?)
Til slutt; Kvinner e my meir enn fødemaskina!!
Sånn, no stikk æ inn i de svenske skoger og blir non uka uten pc og mobil, kvinner og tunfisk. Mulig det blir problema med daglig voksing og æ blir pattedyr i kraft av min pæls, men uansett, godt å stikk fra Oslo!
Torkil

Anonymous said...

P.S. Kristine...Æ trur du har rætt. Både med makrell-slektsskap og gyting!

Anonymous said...

Slektskap har ikke noe med intelligens å gjøre... Mennesker er jo i slekt med sjimpansen, og jeg vil påstå at jeg er langt fra like smart som den. Har enda ikke skjønt hvordan jeg skal hoppe fra tre til tre samtidig som jeg spiser banan og klør meg i rompa... Men nok om det...
God tur til sverige!

Anonymous said...

Dere skriver så fint om sukkertoppen og fossefall, og kommentarene hagler rundt tunfisk.
Og jeg er ikke det spor bedre, for jeg ble utrolig fristet til å fortelle en historie angående min lillebror Torkil her som påstår han vokser seg daglig.

Det var etter en sensommerfest for snart tre år siden, at Torkil kom noe shabby hjem med det ene buksebenet brettet opp. Årsaken var at han hadde latt seg lure til å vokse den ene leggen, type varmvoks som var blitt smurt i tykke lag. En liten stripe midt på leggen var bar og glatt, men der hadde også motet sviktet. Resten var bare kliss og hår. Så gikk han og la seg, og under den varme dynen ble voksen myk og fin igjen. Det resulterte i at neste dag fant vi Torkil bakfull og fortvilet med et dynetrekk klistret til høyre legg mens han snakket i telefonen og prøvde å forklare Catrin om hvorfor han for andre gang måtte avlyse avtalen om å hjelpe henne inn med høyet til hestene.

Vår mor prøvde fortvilet å fjerne dynetrekket fra sin klynkende og auende sønn, med resten av familien rundt, mer eller mindre medfølende. Etter 10 min. hørtes hestehvrinsk og inn i stua kom Catrin så sint som bare det, og slang ut en velformulert moralsk tale om ansvar, fest og avtaler, pepret med små stikkere som tidsklemmer for alenemødre og barnevaktskaffing for å få arbeidet unnagjort.
Så røsket hun tak i dynetrekket, og med et "svosj" etterfulgt av et enormt brøl, var dynetrekket av og lillebror på vei for å få inn høyet. Med fortsatt voksrester på høyre legg, var foten snarlik en rundball ved endt arbeidsøkt.

Så daglig voksing, neppe!

Jaja, stå på gutter!
Eskil

Anonymous said...

Gratulerer med Manchester United.
Glimrende kamp! Fikk dere sett den?

Kan huske det der ja Eskil. Rundball var vel å overdrive, men han sleit et par dager med klissete legg.

Svein

Anonymous said...

Jepp, og på høstfesten det året, fikk vi andre som hadde hjulpet til en kasse øl hver, mens T fikk nytt sengetøy med supermann på:D

Eskil

Anonymous said...

Eskil! Fantastisk historie! Torkil, du finner paa mye rart! Har vel funnet paa endel selv ogsaa, men det der tok kaka! Svein-Vi fikk dessverre ikke sett matchen, menvi feiret med resten av hostellet da vi fikk nyheten! 7-1! Kanskje det blir liverpool-united i finalen!
Tunfiskfolket......Geisen sprakk i veggisuka 3. dagen....vi hadde BBQ paa hostellet. Ikke lett aa vaere veggis, veganer eller noe annet da.

Anonymous said...

Halla! Litt morsomt å lese om turen deres. Etter hvert som dere har bevega dere sørover, har turen deres blitt omtrent ren repetisjon av turen jeg var på for tre år sida: Buenos Aires, fotballkamp med River Plate, Foz de Iguazzu, Rio også videre. Ser på facebook at Kristian har status på Ihla Grande, der er det jo ikke så verst! :) Var dessverre litt uheldig med noen regndager da jeg var der, og gamle svenske ektepar på posadaen, men soldagene var ikke akkurat å forrakte! Lopes Mendes-stranda er rimelig fin! Kos dikko!

Anonymous said...

En liten hilsen fra fjordane vestafor. Knallfint i Hardanger i dag, Kristian. Farmors påskeliljer er et syn. Håper dere både har penger og overskudd til noen stunts de siste 3 ukene også! Brorsan sitter på flyet nå og er nok innstilt på å få valuta for flybilletten. Bless. Fatter Aa..

Anonymous said...

tror man er veganer om man IKKE spiser noen produkt fra dyr, verken melk, egg eller noe. og vegetarianer om man bare dropper kjøtt. og tunfisk er IKKE et pattedyr.

Anonymous said...

Har dere gått under jorda, gutter? Eller stikker dere hodet i sanden og lar det late strandlivet ta over for hjemlengsel og behovet for å holde kontakt med "de der hjemme"? Eller er det dårlig likviditet som holder dere fra internettkafèene? Intet nytt er vel som alltid godt nytt. Så kos dere videre og ha ei god helg! Bless! Pappa Aa

Anonymous said...

skal proeve aa oppdatere med bilder i kveld....! K

Anonymous said...

Hei onkel Kristian og Øivind du har slanket deg siden
sist jeg så deg.Jeg har naboen min
Herman på overnatingsbesøk.Vi har spillt sly 3. I morgen skal vi på
lopemarked.Jeg gleder meg til du k-
omer hjem...hilsen
Nils Henrik og Herman.

Anonymous said...

hei NH og Herman! er ikke saa lenge til onkel kommer hjem naa! Hva onsker dere dere???
Onkel K

Anonymous said...

Takk for en interessant blogg